perjantai 1. toukokuuta 2015

BALI; Kuta, Lovina & Amed

Kirjoitettu 27.4.

Olemme olleet Balilla nyt puoli toista viikkoa. Koko ajan on ollut tosi sateista, mutta onneksi ollaan nähty aurinkoa jo enemmän kuin tarpeeksi.

Aluksi oli pakko mennä Kutalle testaamaan Markon teettämää pukua. No onneksi menimme ajoissa, koska kangas oli loppunut ja Markon piti valita uusi tilalle. Sitten taas uudelleen jännittelemään lopputulosta. Muuten päivässä ei ollut mitään ihmeellistä. Varasimme shuttlebussi kyydin Lovinaan seuraavalle päivälle.

Lähdimme matkaan yhdeksältä. Onneksi oli satanut aamulla, niin ilma tuntui vähän viileämmältä ilmastoimattomassa minibussissa. Kun tulimme Lovinaan, annoimme kuskin viedä meidät ystävänsä guesthouseen. Saimme aamiaisen, ison ja siistin huoneen ja uima-altaan 225 000 rupialla (16€). Myöhemmin selvisi, että sekin oli liikaa.

Oli ehkä virhe antaa kuskin jättää meidät sinne, koska olimme vielä noin 3-5 km päässä Lovinan "keskustasta" mikä olisi ollut viihtysämpää aluetta. Hotellimme sijaitsi Anturissa. Lovina on pitkä ranta, johon sisällytetään kaikki sen varrella olevat kylät. Jos halusimme keskustaan, piti kävellä vilkkaan tien reunaa pitkin. Lovinassa hengailimme vain hotellilla ja altaalla. Kävimme myös "oikeassa" Lovinassa. Vuokrasimme skootterin päiväksi ja kävimme katsomassa Benugulissa tunnettua temppeliä. Sen kuva löytyy 100 000 rupian setelistä. Temppelialue oli tosi kiva, kaunis, puistomainen ja kraatterijärven rannalla.

Tietenkin tänä päivänä satoi, koska meillä oli käytössä skootteri. Joten ajelu jäi vähemmälle, mutta näimme sen minkä halusimmekin.
Viimeisenä aamuna piti herätä puoli kuudelta, koska menimme delfiiniretkelle! Lovina on tunnettu nimenomaan delfiineistä. Menimme veneen kanssa kauemmas rannasta (niinkuin  30 muutaki venettä) ja sitten seurasimme missä näkyi milloinkin delfiinejä. Niitä oli oikeasti tosi paljon. Ne pomppivat aina noin 20 delfiinin jengeinä ja näimme niitä yhteensä varmaan 100. Harmiksi ne pomppivat ihan matalalla, eikä suostuneet tekemään meille temppuja. ;)
Palasimme rantaan ja aamiaisen jälkeen lähdimme taas shuttle bussilla Amediin.

Amedissa satoi ja ukkosti, joka päivä. Siellä oli enemmän ravintoloita ja muutenkin oli mukavempi kävellä tiellä (rauhallisempi) kuin Lovinassa, mutta sadepäivälle sieltä ei löytynyt tekemistä. Niimpä vietimme päivät pääasiassa lukemalla ja syömällä.
Amedissa oli niin vähän ihmisiä, ettemme päässeet shuttlebussilla Sanuriin, (missä olemme nyt) joten meidän piti ottaa yksityiskyyti. Onneksi pääsimme paikallisen pariskunnan kyydissä Sanuriin, koska he olivat menossa Denpasariin. Maksoimme tuosta 250 000, yleensä yksityisautomatkojen hinnat ovat 400 000.

Nyt olemme siis Sanurissa ja siitä tulee ihan oma postauksensa. Enään viikko niin ollaan kotona! Hullua miten aika menee yhtäkkiä niin nopeasti!