torstai 2. huhtikuuta 2015

BALI, Ubud

Ubud on tosi kiva paikka. Sopivan kokonen kaupunki...5 päivän jälkeen alkaa suurinpiirtein hahmottamaan missä on mitäkin. Täällä on paljon temppeleitä ja rakennuksienkin ulkonäköön on panostettu. Vehreyttä löytyy jo kaupungista Monkey Forestista ja sen lähettyviltä. Kauniit riisipellot ovat suurinpiirtein takapihalla.

Kun saavuimme Ubudiin ison marketin parkkipaikalle, siellä oli mies kyselemässä lähdemmekö katsomaan hänen hotelliaan. Päätimme lähteä ja paikka oli mitä mukavin. Yövyimme 5 yötä Widia Accommodationissa/Citrus Tree Villassa. Saimme joka aamu hyvän aamiaisen ja Nyepi päivänä myös lounaan ja illallisen (ilmaiseksi). Paikka oli tosi kiva mukavilla omistajilla.

Ensimmäisenä iltana hotellin omistaja vei meidät katsomaan Balilaista tanssinäytöstä. Se oli ihan mielenkiintoinen ja tosi erilainen kuin meille tutut tanssit.

Tokana päivänä menimme Monkey Forestiin. Alue oli kiva polkuineen ja temppeleineen. Apinoita on nähty tällä reissulla niin valtavat määrät ettei niitä olisi välttämättä taas tarvinnut nähdä. Monkey Forestin apinat olivat niitä rosvooja apinoita, mitkä haistaa heti jos on jotain syötävää ja hankkivat sen itelleen keinolla millä hyvänsä. Eli ruokaa rosvottiin ja joiltain vietiin myös aurinkolasit. Me selvisimme onneksi pienillä vahingoilla: apina haukkasi vesipulloon reiän ja toinen rikkoi avaimenperän, kun se kiipesi reppuun roikkumaan ja yrittämään syödä desinfiointiaine pulloa. Oli siellä söpöjä apinoitakin!

Käytiin myös Lottan kanssa smoothiella.

Illalla käytiin vielä super hyvässä ravintolassa herkuttelemassa. Putu's Wild Ginger = uusi lemppariravintola !

Kolmantena päivänä vuokrattii skootteri. Käytiin vuorella katsomassa kraatteria ja sitä ennen kävimme vierailemassa viljelmillä. Siellä kasvatettiin mausteita, hedelmiä, kahvia ja kaakaota. Saimme myös maistella heidän kahvejaan.
Matkalla näimme paljon balilaisen uudenvuoden kulkueita. Illalla menimme myös Ubudin keskustassa seuraamaan Ogah-ogah kulkuetta. Ogah Ogien tarkoitus on karkoittaa pahat henget.

Seuraava päivä oli Nyepi päivä eli kukaan ei saanut poistua kotoontaan tai me hotellilta. Eli päivä meni ruokailuja odotellassa.

Viimeisenä päivänä päätettiin taas vuokrata skootteri. Eiköhän siitäkin päivästä tullut sadepäivä.

Ennen sadetta kerkesimme kuitenkin käydä kävelemässä Ubudin kuuluisan kävelypolun riisipelloille.

Illalla kävimme vielä ajelemassa ympäri Ubudin lähiseutuja. Seuraavana päivänä matka jatkui kohti Gili Trawangania!